Wybór i montaż bramy garażowej to decyzja, która wpływa nie tylko na wygląd budynku, ale także na użytkowanie pomieszczenia. Rodzaj bramy wybiera się, biorąc pod uwagę funkcje jakie pełni pomieszczenie, styl domu oraz wygodę. Montaż można wykonać samodzielnie lub powierzyć fachowcom. Do przedsięwzięcia należy się jednak w obu wypadkach dobrze przygotować.
Brama garażowa może być wykonana z drewna, stali lub aluminium – drewniane są drogie i wymagają konserwacji, odznaczają się jednak ponadczasowym pięknem; stalowe, cynkowane ogniowo są wytrzymałe i odporne na korozję; aluminiowe są najtańsze. Brama garażowa powinna być dopasowana do stylu architektonicznego domu. Na rynku dostępne są cztery rodzaje bram garażowych: rozwierne, uchylne, rolowane i segmentowe. Niektóre są wyposażone w drzwi przejściowe z niskim progiem, co ułatwia korzystanie z budynku, jeśli pełni funkcję warsztatu lub magazynu. Bramę można zautomatyzować i wyposażyć w fotokomórkę lub panel kodowany.
Co należy zrobić przed zamówieniem bramy garażowej?
Przed zamówieniem bramy garażowej należy dokładnie wymierzyć otwór garażowy z uwzględnieniem wysokości posadzki. Konieczne do zamontowania bramy są elementy konstrukcyjne pomieszczenia: nadproże (część ściany powyżej otworu wjazdowego), ościeże (boki ścinany przylegające do bramy) oraz węgarki (przestrzenie boczne, znajdujące się między krawędzią otworu wjazdowego a ścianą garażu)
Decydującym o wyborze rodzaju bramy elementem jest nadproże, do zamontowania bram segmentowych i uchylnych musi mieć ok. 20–35 cm, rozwierne i rolowane można montować tam, gdzie nadproże jest mniejsze lub nie ma go wcale. Węgarki natomiast są przestrzenią, w której montuje się kątowniki oraz prowadnice pionowe przy bramach uchylnych i segmentowych, wówczas muszą mieć min. 11 cm.
Rodzaje bram garażowych, ich wady i zalety
- Brama rozwierna – składa się z dwóch otwierających się na oścież skrzydeł, które działają na obrotowych ramionach zamontowanych na ościeżnicy. Jej zaletami są niska cena, niezawodność, łatwość użytkowania oraz konserwacji. Brama rozwierna sprawdza się w garażach z niskim sufitem i małym nadprożem. Nie wymaga drzwi przejściowych. Jej wadą jest konieczność zachowania co najmniej 2 m przestrzeni przed garażem. Jest też trudna w użytkowaniu zimą, gdy spadnie śnieg.
- Brama uchylna – to pojedyncze płytowe skrzydło, które po przyciągnięciu do siebie wychyla się przed budynek, a następnie otwiera w górę i chowa pod sufitem, sunąc po prowadnicach. Zaletą tego rozwiązania jest niska cena i łatwość użytkowania. Wadą bramy uchylnej jest mała szczelność, a co za tym idzie mała izolacja cieplna. Ten typ wymaga także posiadania 1,5 m przestrzeni przed garażem oraz wysokiego nadproża.
- Brama rolowana – konstrukcją przypomina żaluzje okienne. Złożona jest z wąskich, długich listewek, które nawijają się na wałek umieszczony w skrzynce pod sufitem. Wśród zalet należy wymienić dużą szczelność, izolację i dobre zabezpieczenie przed kradzieżą. Brama rolowana sprawdzi się w pomieszczeniach z niskim nadprożem oraz tam, gdzie właściciel chce zostawić miejsce pod sufitem. Musi mieć jednak napęd, co w wypadku awarii uniemożliwia jej otwarcie.
- Brama segmentowa – to najnowocześniejszy z rodzajów. Może składać się z 3 do 8 segmentów, które, idąc na prowadnicach, otwierają się w górę lub bok i chowają w przestrzeni przy ścianie lub pod sufitem. Mają szereg zalet: nie potrzebują miejsca przed garażem, są szczelne, dobrze izolują i zmniejszają utratę ciepła. Boczne bramy segmentowe nadają się do garaży o nietypowej konstrukcji i nie wymagają drzwi przejściowych. Wśród wad należy wymienić konieczność wysokiego nadproża oraz fakt, że złożona brama zajmuje przestrzeń pod sufitem lub przy ścianie. Jest też droga.
Przygotowanie garażu do montażu bramy
Bramę garażową montuje się w pomieszczeniu, które jest wykończone (otynkowane i pomalowane) lub wykończone są chociaż te elementy, które będą się z nią stykać. W wypadku bram segmentowych i uchylnych – ościeża oraz sufit, a także nadproża, węgarki, gdzie montowane będą prowadnice i wał napędowy. Powinna być także gotowa posadzka – ma to kluczowe znaczenie dla szczelności bramy. W otworze wjazdowym muszą być zachowane kąty proste. Jeśli garaż jest ocieplony, to przed montażem bramy warto ocieplić ościeża, izolacja w tym miejscu zapobiegnie utracie ciepła i powstawaniu tzw. mostków termicznych. Podczas prac wykończeniowych dobrze jest poprowadzić instalację elektryczną tak, by możliwy był montaż bramy automatycznej, fotokomórki czy klawiatury kodowej. Nie trzeba się na te rozwiązania od razu decydować, ale warto zostawić sobie taką możliwość, żeby potem nie musieć rozkuwać ścian.
Montaż bramy garażowej
Montaż bramy garażowej można wykonać samodzielnie – do każdej bramy dołączana jest instrukcja. Przedsięwzięcie jest jednak dość skomplikowane i wymaga współpracy min. dwóch monterów, dlatego zaleca się je jedynie osobom doświadczonym i zajmującym się pracami technicznymi. Samodzielny montaż powinien być poprzedzony zapoznaniem się z instrukcją, zawartością paczki i zakupieniem odpowiednich dodatkowych akcesoriów (podstawowych narzędzi monterskich, oraz np. kołków). Aby montaż przebiegł poprawnie, bez komplikacji i stosunkowo szybko, najlepiej zlecić go wykfalifikowanej firmie monterskiej, autoryzowanej przez producenta bramy. Jeśli brama ma napęd, to podpięcia napędu elektrycznego może wykonać wyłącznie fachowiec posiadający uprawnienia SEP.
Ceny bram garażowych zaczynają się już od 500 zł za prostą bramę uchylą bez ocieplenia i sięgają rzędu 10000 za dwuwarstwową, stalową, izolowaną bramę segmentową z napędem i fotokomórką. Średnia cena za bramę to 2500–5000 zł. Koszt montażu to ok. 500–1000 zł. Dobrze dobrana i poprawnie zamontowana brama garażowa zabezpiecza przechowywane mienie przed kradzieżą i warunkami atmosferycznymi. Ponadto ułatwia korzystanie z pomieszczenia i jest ozdobą domu.